Houding en oefening

Vipassana- of inzichtmeditatie is een techniek die haar oorsprong vindt in het boeddhisme, zoals dat tegenwoordig vooral in Zuidoost-Azië beoefend wordt. Het is een meditatievorm die het ontwikkelen van opmerkzaamheid centraal stelt. Je leert op een directe en ongekleurde manier ervaringen in jezelf te te observeren. Mentale en fysieke verschijnselen waar je je voorheen nauwelijks bewust van was, ga je helderder zien. Hierdoor kan een bevrijdend inzicht ontstaan in hoe je als mens in elkaar zit. Maar ook in hoe je thuis kunt zijn in het hier-en-nu, precies zoals het is, met al zijn veranderlijkheden. 

Het maakt daarbij niet uit welke levensovertuiging je aanhangt. Het is vooral belangrijk dat je op een open en eerlijke manier je eigen leven gaat onderzoeken, zonder je vast te bijten in vooronderstellingen of overtuigingen over wie je bent of zou moeten zijn. Dat onderzoeken gebeurt niet op een intellectuele manier, maar door zorgvuldig waar te nemen wat zich van moment tot moment in of aan je voordoet, zonder te analyseren, reflecteren of oordelen.

Je kunt via deze pagina doorklikken naar praktische adviezen voor de beoefening van zit-, loop-, buig- en ligmeditatie. Ter verheldering zijn tekeningen bijgevoegd met mogelijke zit- en lighoudingen, en illustraties voor de loopmeditatie en de buigoefening.
Er zijn ook aanbevelingen hoe je meditatie zou kunnen inpassen in het dagelijkse leven. De oefeningen en adviezen komen uit Hoofdstuk 10 van het door Frits Koster geschreven boek ´Bevrijdend inzicht´ (uitgeverij Asoka)

  1. Zitmeditatie
  2. Loopmeditatie
  3. Buigmeditatie
  4. Ligmeditatie
  5. Vipassana in het dagelijks leven
  6. Oefening: meditatief eten