Ethisch drieluik – Vragen of problemen?

Wij, leraren, bestuur, organisatoren en vrijwilligers van Stichting Inzichts Meditatie (SIM), erkennen dat spiritueel leven gedijt bij zorg voor anderen. Zonder monastieke geloften en Aziatische tradities, streven wij naar hedendaagse westerse richtlijnen voor vipassana-evenementen. We omarmen de vijf leken-geloften (zie de pagina Ethische richtlijnen) voor ons eigen welzijn en dat van de gemeenschap, relevant voor het doorgeven van de Dhamma. We geloven in de blijvende rol van vipassana-leraren.

Het ethisch drieluik bestaat uit:

Vragen of problemen?

Soms ontstaan er voor, tijdens, of na retraites problemen, vragen of conflicten. Bij het omgaan daarmee gaat het niet om goed of slecht, schuld of onschuld, winnen of verliezen, daders en slachtoffers. Het gaat veel meer om het onder ogen zien van het leed dat veroorzaakt is. Deze vragen of problemen kunnen niet altijd door de betrokkenen zelf opgelost worden. Als dat zo is, dan kun je  contact opnemen met de onafhankelijke vertrouwenspersoon, of met het bestuur. In samenspraak met de vertrouwenspersoon en/of het bestuur, kan het zijn dat je je situatie, klacht of onbehagen voor wil leggen aan de ethische commissie van de SIM.

De procedure is als volgt:

  • Neem aangaande je vraag of probleem contact op met de vertrouwenspersoon of met het bestuur.
  • Desgewenst kun je vervolgens een klacht indienen bij de ethische commissie. Dat doe je door, eventueel samen met de vertrouwenspersoon, een bericht te sturen naar het bestuur waarin je kort aangeeft waarom het gaat en wie de betrokkenen zijn.
  • De commissie kan behulpzaam zijn bij het vinden van een heldere en compassievolle oplossing, waarbij zoveel mogelijk gestreefd wordt naar verzoening. Voor de ethische commissie doet de SIM beroep op integere en gerespecteerde bestuurders, leraren en vipassana-beoefenaren.
  • De ethische commissie wordt samengesteld door het bestuur en buigt zich over de klacht. De ethische commissie wordt samengesteld uit wijze mensen waarbij onafhankelijkheid met betrekking tot betrokkenen gewaarborgd dient te worden. De commissie zal bestaan uit ten minste drie personen. Afhankelijk van de aard en ernst van de klacht kan de commissie uitgebreid worden. Bij specifieke of complexe situaties worden externe deskundigen betrokken.
  • De ethische commissie hoort alle betrokkenen en vormt een helder beeld van de toedracht (niet alleen in feitelijke, maar ook in psychologische zin).
  • De ethische commissie geeft een advies aan het bestuur.
  • Het bestuur onderneemt actie om het probleem met alle betrokkenen op te lossen.
  • De vertrouwenspersonen worden geïnformeerd.
  • Indien het nodig is om voor een klacht een ethische commissie samen te stellen dan zullen we er naar streven om binnen vier weken nadat de ethische commissie is samengesteld tot een afronding te komen van de klacht.
  • Het SIM bestuur kan zelf ook besluiten tot het instellen van (ethische) commissie op basis van signalen dat er iets niet pluis is.